HVA KAN BEDRIFTER TJENE PÅ Å KOBLE PDM SAMMEN MED ERP?

I dag er produktproduserende bedrifter på stadig jakt etter måter å øke effektiviteten og forbedre sine arbeidsprosesser. En måte å oppnå dette på er å koble sammen to viktige system - Product Data Management (PDM) og Enterprise Resource Planning (ERP). Ved å gjøre dette kan man oppnå en rekke fordeler som utgjør en betydelig forskjell i både arbeidsprosesser og i resultatet.

HVA KAN BEDRIFTER TJENE PÅ Å KOBLE PDM SAMMEN MED ERP?

FORDELENE VED Å INTEGRERE PDM MED ERP

Forbedret pålitelighet gjennom økt datakvalitet

Ved å integrere PDM og ERP kan produkt- og designdata, som for eksempel tegninger, støttedokumenter og stykklister som BOM (Bill Of Materials), overføres mellom systemene. Dette reduserer risikoen for at feilaktige eller utdaterte data og opplysninger blir brukt. Og fører til både en økt produktkvalitet og færre forsinkelser i prosjektet.

Redusert dobbeltarbeid for en mer effektiv produktutvikling

En sømløs integrasjon mellom PDM og ERP bidrar også til å strømlinjeforme produktutviklingsprosessen. Designendringer og oppdateringer i PDM blir Ved å automatisk oppdatert i ERP-systemet. Dette eliminerer manuelt dobbeltarbeid og gjør det raskere å få produktene ut til markedet.

Bedre lagerstyring

Ved å integrere PDM og ERP kan bedrifter optimalisere lagerbeholdningen og administrere varelageret mer effektivt. Når produktdetaljer og stykklister (BOM) er synkronisert, kan lagernivåene optimaliseres og innkjøpsprosessen forbedres. Dette reduserer for overlager og tap på grunn av en dårlig lagerstyring.

En bedre arbeidsflyt

Med en integrasjon mellom PDM og ERP kan arbeidsflyten automatiseres og effektiviseres. Endringer, godkjennings og gjennomgangsprosesser kan håndteres sømløst, og reduserer risikoen for forsinkelser på grunn av manuelle oppdateringer eller misforståelser.

Forbedret samarbeid og kommunikasjon

Integrasjonen forenkler også kommunikasjon og samarbeid mellom ulike avdelinger i selskapet. Design-, innkjøps-, produksjons- og salgsavdelinger kan alle dra nytte av å ha tilgang til den samme oppdaterte produktinformasjonen.

EN STRATEGISK BESLUTNING FOR ØKT EFFEKTIVITET

En sammenkobling av PDM og ERP er en strategisk beslutning som hjelper bedrifter med å håndtere produktutvikling, produksjon og forretningsprosesser mer effektivt. Ved å dra nytte av de ulike fordelene som integrasjon gir, kan bedrifter øke konkurranseevnen, redusere kostnadene og forbedre kundetilfredsheten. Å investere i en smidig integrasjon mellom PDM og ERP kan derfor være et smart valg for å skape en mer effektiv og suksessfull virksomhet.

AUTOMATISER ARBEIDSPROSESSER OG UTVID FUNKSJONALITETEN TIL AUTODESK VAULT

Sovelia Vault effektiviserer bruken av Autodesk Vault ved å automatisere repeterende oppgaver og gjøre det enklere å skape oversikt over ulike prosesser.

Symetri kan koble sammen PDM med de aller fleste moderne ERP systemene på markedet i dag: 

  • SAP
  • VISMA
  • PRO ARC
  • AXAPTA
  • AX
  • IFS
  • JEEVES
  • MICROSOFT DYNAMICS
  • DYNAMICS 365 BUSINESS CENTRAL
  • LIMBER
  • NAVISION
  • RAMBASE
  • MONITOR

Eksempler på ERP-systemer hvor vi har koblet oss på er IFS, Jeevs, Monitor, SAP og NAV, men vi kan gjøre integrasjoner med alle moderne forretningssystemer.

Den mest tidkrevende oppgaven er ofte tilpasning av gamle Vault- og CAD filer og gjøre de klar for overføring av korrekte data. Men når Vaultet er i orden er konfigurasjonen av ERP eksporten en enkel oppgave med Sovelia Vault.

Børre Hartviksen, Sovelia Vault Product Manager

Hos Symetri er vi eksperter på denne type av integrasjoner. Ofte er det manglende kunnskap hos ERP leverandøren om dette, da de som regel har liten erfaring med å håndtere CAD-data og koble dette sammen med et PDM system.

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe din bedrift?

Ta kontakt for å mer informasjon om hvordan Symetri kan hjelpe dere med å ta steget mot en ERP-kobling med Vault.

Blogg

Administrer alle dokumentene dine i Sovelia Core

21 november 2024

Når det gjelder håndtering av tekniske dokumenter, bruker mange av våre kunder Sovelia Core til å organisere viktige filer som CAD-tegninger, spesifikasjoner og brukermanualer. Men visste du at Sovelia Core lar deg administrere alle dokumenter, ikke bare de tekniske? Du kan håndtere bilder, tilbud, ordre, spesifikasjoner og avtaler - alt i samme system. Du trenger ikke en separat dokumenthåndteringsløsning; Sovelia Core har alt du trenger innebygd! Sovelia Core startet i sin tid som et dokumenthåndteringssystem, så helt fra starten av har denne funsjonen vært en sentral del av plattformen.

Lær mer