Det brukes mye tid på å distribuere informasjon. Ansvar og risiko for at rett informasjon sendes til rett person på rett tidspunkt blir da liggende på prosjektledelsen.
Kan ansvar og risiko flyttes til den enkelte deltaker i prosjektet?
Mye av kommunikasjonen i prosjekt foregår på mail, Teams og andre kanaler. Hvilken verdi ville det hatt om all kommunikasjon foregår på samme plattform med full sporbarhet?
Hvordan foregår innsamling av FDV dokumentasjon i prosjekt? Ofte er det i et eget verktøy på utsiden av selve prosjektet.
Hvilken verdi ville det hatt om det bygges opp med godkjenningsrutiner på samme plattform og da enkelt kan overleveres digitalt sammen med resten av prosjektdokumentasjonen?
I mange prosjekter er det fortsatt et krav om leveranse av tegninger, og det produseres tegninger som ligger åpent i en mappestruktur. Hvor mye tid kan spares om alle godkjente tegninger er tilgangsstyrt tilgjengelig i siste versjon, på samme sted som modell? Og all prosjektdokumentasjon er filtrert slik at man ser kun det man har behov for.
Må tegningene være PDF eller er det viktigste at tegningene er lett tilgjengelig for de som har behov uavhengig av hvor de er?
Hva om du slipper å printe/eksportere tegninger, de bare dukker opp i prosjektet!?
Vi gjennomgikk dette teamet i BIM-timen 23.09.22. Se BIM-timen for å lære mer om bl.a.:
- Hvordan samle all dokumentasjon i et byggeprosjekt på ett sted?
- Hvordan spare mye tid med for eksempel å få alle godkjente tegninger tilgangsstyrt og tilgjengelig i siste versjon, på samme sted som modell?
Forfatter
Eirik Yndesdal
Eirik er utdannet BIM-tekniker med bakgrunn som elektriker og jobber med BIM for bygg samt spisskompetanse innen elektrofaget. Han har jobbet i Symetri siden 2017 og har vært med i flere BIM-prosjekter og konsulentoppdrag hos våre kunder. Eirik sitter også som produktspesialist for utviklingen av Naviate og jobber tett med våre kunder for å utvikle nye funksjoner som vil effektivisere og kvalitetssikre deres hverdag.